Remont drogi M180

Remont drogi M180

Lokalizacja: Zjednoczone Królestwo

Eksperci ds. żywic firmy Minova wspierali firmę Metrail Construction Limited wraz z Otto Alte-
Teigeler GmbH (OAT) w celu zapewnienia innowacyjnego, opłacalnego i czasochłonnego rozwiązania
dla National Highways England.

 

 

WYZWANIE

 

Obszar 12 autostrady National Highway, w tym M180, w Yorkshire, obejmuje wiele intensywnie
użytkowanych odcinków betonowych jezdni, które wymagają lepszej konserwacji, w tym stabilizacji,
poziomowania i wymiany istniejących płyt betonowych. Duże natężenie ruchu, wnikanie wody i
nierówne osiadanie utworzyły puste przestrzenie pod odcinkami betonowej nawierzchni, powodując
niestabilność jezdni i prowadząc do awarii.

 

 

ROZWIĄZANIE

 

Eksperci firmy Minova ds. żywic upewnili się, że przez cały czas trwania programu kontraktowego
dostępny był pełny zapas odpowiednich składników żywicy, aby zmniejszyć ryzyko opóźnienia
projektu. Żywica, która ma gęstość 1,4 razy większą od wody, może wycisnąć nadmiar wody spod
płyty, w przeciwieństwie do tradycyjnych produktów cementowych zmieszanych z wodą.
Żywica jest dwuskładnikową żywicą krzemianową, która utwardza się do 90% pełnej wytrzymałości w
ciągu 15 minut, co oznacza, że droga może być otwarta dla ruchu już po 15 minutach od nałożenia.
Pełną wytrzymałość na ściskanie rzędu 50n/mm2 osiąga się w ciągu godziny.
Produkt został opracowany tak, aby charakteryzował się stosunkowo dużą wytrzymałością, ale
jednocześnie wystarczającą elastycznością, aby pochłaniać wibracje i był odporny na pękanie pod
obciążeniem. Żywica charakteryzuje się długą żywotnością produktu (do 30 lat), dobrą
przyczepnością do górnej płyty betonowej oraz doskonałą zdolnością penetracji i wypełniania
pustych przestrzeni.
Produkt ten został zaprojektowany tak, aby przetrwać pod powierzchnią drogi, pod wpływem
niezrównoważonych obciążeń, kombinacji ciśnienia, naprężenia i ścinania oraz dynamicznych
skutków ruchu drogowego, znacznie dłużej niż kruche systemy na bazie cementu.

 

 

WYNIK

 

Oczekuje się, że prace rozpoczęte w październiku 2021 r. i zakończone pod koniec lutego 2022 r.
spowodują zmniejszenie częstotliwości robót drogowych na tym ruchliwym odcinku, z którego
codziennie korzysta około 16 000 pojazdów.
Pomiary wykonane przed i po każdej zmianie stabilizacji przy użyciu deflektometru opadającego
ciężaru w celu zarejestrowania efektywności procesu sugerują, że reakcja nawierzchni uległa znacznej
poprawie po obróbce. Zebrane ugięcia na potrzeby oceny nawierzchni na podstawie CD 227
oznaczają, że cały odcinek nawierzchni można zaliczyć do klasy A.

 

Road Rehabilitation project M180 Metrail, OAT & Minova